Subsidieregelingen voor trucks in 2024
In 2024 zijn er weer verschillende subsidieregelingen beschikbaar voor de aanschaf van elektrische trucks. Welke subsidies zijn dit precies en wat weten we tot nu toe over de criteria en voorwaarden? Deze financiële ondersteuning kan van groot belang zijn bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. Wij vertellen je hier graag meer over.
Tijdens Prinsjesdag werd aangekondigd dat de overheid werkt aan een nieuwe subsidieprogramma voor elektrische vrachtwagens in 2024. Daarnaast worden enkele bestaande subsidies verlengd, en worden er aanpassingen gemaakt in de voorwaarden van bepaalde bestaande regelingen. Hieronder volgt een overzicht van de tot nu toe bekende subsidies voor 2024 die relevant zijn voor de transportsector:
- Subsidieregeling Aanschaf Emissieloze Vrachtwagens (AanZET)
- Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwverkeer (SSEB)
- MIA (Milieu Investeringsaftrek)
- EIA (Energie Investeringsaftrek)
- Subsidie voor laadpalen en laadinfrastructuur (nieuw!)
- Diverse provinciale subsidiemogelijkheden
Wat houdt de AanZET-regeling voor zero emissie trucks in?
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een subsidieregeling voor ondernemers die nieuwe, emissieloze trucks willen kopen of leasen. Het aanvraagproces voor de AanZET-subsidie moet vóór de daadwerkelijke aankoop plaatsvinden en is gebaseerd op een koopovereenkomst met ontbindende voorwaarden in het geval van een negatieve beslissing met betrekking tot de subsidieaanvraag. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, kan het aankoopproces worden voortgezet. Dit biedt ondernemers de kans om hun wagenpark te vergroenen en bij te dragen aan een duurzame toekomst. Er is in totaal 45 miljoen euro beschikbaar en kan vanaf 26 maart aangevraagd worden.
Dit zijn de voorwaarden om voor de AanZET-subsidie in aanmerking te komen
Belangrijke voorwaarden om in gedachten te houden:
- U kunt slechts één aanvraag per dag per onderneming voor één vrachtwagen indienen.
- Bij het indienen van uw aanvraag heeft u een nog niet-definitieve opdrachtbevestiging (order) nodig, waarin een ontbindende factor is opgenomen.
- Als de subsidie wordt toegekend, ontvangt u 90% van het toegekende bedrag.
- Het ontvangen subsidiebedrag kan worden gebruikt voor de uiteindelijke aanschaf van een nieuwe, emissievrije vrachtwagen.
- De truck moet binnen 15 maanden geregistreerd zijn op uw naam en dit moet 4 jaar zo blijven.
- In geval van een operationeel leasecontract moet de looptijd minimaal 48 maanden bedragen.
- Het betreft een nieuwe elektrische vrachtwagen, wat betekent dat de datum van eerste toelating, de datum van eerste inschrijving in Nederland en de datum van tenaamstelling overeen moeten komen.
- Sale-en-Lease-Back-constructies zijn mogelijk, maar de aanvrager moet nog steeds beschikken over een niet-definitieve opdrachtbevestiging (order) met een ontbindende voorwaarde.
Wat houdt de SSEB-regeling voor zero emissie trucks in?
De Subsidieregeling voor Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) is oorspronkelijk opgezet met het oog op de aanschaf van nieuwe, emissievrije bouwmachines, met als doel de vermindering van NOX-uitstoot en het beperken van fijnstof- en CO2-uitstoot in de bouwsector. Hoewel de nadruk in deze regeling voornamelijk op bouwmachines ligt, kunnen vrachtwagens onder specifieke voorwaarden ook in aanmerking komen voor de SSEB-subsidie. Dit is afhankelijk van de juiste SBI-code en de specifieke opbouw van de vrachtwagen, die in de bouwsector moet worden ingezet. De aanvraagperiode voor SSEB-subsidie begint op dinsdag 5 maart 2024.
Om een aanvraag voor de SSEB-subsidie in te dienen, is het essentieel dat u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U moet beschikken over een niet-definitieve opdrachtbevestiging of een order.
- Indien van toepassing, dient u te beschikken over een referentieofferte voor het betreffende voertuig.
- U dient de MKB-toets op de RVO-website in te vullen.
- Zorg ervoor dat u het juiste e-herkenningsniveau (niveau 3) heeft.
Wat valt onder de juiste SBI-code?
Aanvragers van de SSEB-subsidie moeten zijn ingeschreven in het handelsregister onder een van de volgende SBI-codes: 39, 390, 41, 411, 412, 42, 421, 422, 429, 43, 431, 432, 433, 439, 4941, 50201, 7712, 7732, 7739 of 77399. De codes 4941 en 7712 zullen binnen de transportwereld het meest voorkomen.
Wat valt onder de juiste opbouw?
De volgende opbouwvarianten op vrachtwagens die worden ingezet voor bouwtransport, kunnen (in combinatie met de juiste SBI-code) in aanmerking komen voor SSEB-subsidie:
C. Bouwvoertuigen (N2/N3, uitsluitend aanschaf emissieloos) |
C1. Betonmixer (carrossiecode 15) |
C2. Betonpompvoeruig (carrosseriecode 16) |
C3. Boorwagen (carrosseriecode 28) |
C4. Hoogwerker (carrosseriecode 27) |
C5. Kieptruck (carrosseriecode 10) |
C6. Kraanwagen (carrosseriecode 26 of aanduiding SF) |
C7. Voertuig met haakarm (carrosseriecode9) |
Naast de AanZET- en SSEB-subsidieregelingen zijn er nog enkele regelingen waar u gebruik van kunt maken
De Milieu Investering Aftrek (MIA)
Deze regeling is voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals de aanschaf van een elektrische vrachtwagen, en die willen profiteren van een belastingvoordeel. De milieulijst is te raadplegen op de website van de RVO.
Met de MIA-regeling kunt u profiteren van een aanzienlijke investeringsaftrek van 36% van het totale investeringsbedrag. Dit leidt tot een netto belastingvoordeel dat kan oplopen tot meer dan 14%, afhankelijk van uw vennootschapsbelasting of inkomstenbelastingverplichtingen.
De MIA-regeling is over het algemeen het hele jaar beschikbaar, maar u dient de aanvraag binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting in te dienen. Bovendien is het mogelijk om de MIA te combineren met andere regelingen zoals AanZET of SSEB.
Energie Investering Aftrek (EIA)
Als de stap naar zero emissie nog te groot is, maar u wel wilt investeren in duurzaamheid dan kunt u gebruik maken van deze regeling. Deze regeling is er voor bedrijven die investeren in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot, energiezuinig is of investeert in duurzame energie. U kunt voor 40% van de investeringskosten aftrekken van uw winst. Dit verlaagt uw fiscale winst waarover u belasting moet betalen.
Subsidie voor laadpalen en laadinfrastructuur
Na Prinsjesdag is er in de Staatscourant aangekondigd dat er in 2024 speciale subsidies beschikbaar zullen zijn voor laadpalen en laadinfrastructuur. Er zullen twee subsidiepotten worden opengesteld: één voor openbare laadstations en één voor particuliere laadoplossingen, inclusief bekabeling. De subsidie voor laadinfrastructuur zal maximaal 20% van de kosten dekken.
Zowel de subsidie voor particuliere als openbare laadinfrastructuur wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024, rond juni, geopend. Tot die tijd blijft het mogelijk om gebruik te maken van de Energie Investeringsaftrek (EIA) voor laadinfrastructuur. Er wordt momenteel ook onderzocht of er subsidies beschikbaar zullen komen voor mitigatiemaatregelen, zoals opslagbatterijen.
Bij het opzetten van een effectieve laadinfrastructuur is het essentieel om minstens één laadpaal te voorzien van een MID-gecertificeerde meter. Als er meerdere laadpalen zijn, is het mogelijk om meerdere laders als groep achter één MID-meter te plaatsen.
* Kijk voor actuele berichtgeving en wijzigingen op de site van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: https://www.rvo.nl/