De serieproductie van de Renault Trucks E-Tech T & C is gestart
Renault Trucks is begonnen met de serieproductie van zware elektrische trucks in Bourg-en-Bresse, een stad iets ten noordoosten van Lyon, Frankrijk. De Renault Trucks E-Tech T en C zijn de nieuwste truckmodellen van de volledig elektrische range van Renault Trucks.
De fabriek van Renault Trucks in Bourg-en-Bresse, die sinds 1964 in bedrijf is, is nu volledig klaar voor de assemblage van de Renault Trucks E-Tech T en C. Deze elektrische vrachtwagens, met een gewicht van 50 ton, maken het volledig elektrische wagenpark van Renault Trucks compleet. Dit assortiment, dat begint met de 650 kg wegende e-cargo bikes, is het breedste in de Europese markt. Hierdoor zijn vrijwel alle stedelijke en regionale transportactiviteiten nu mogelijk zonder CO2-uitstoot.
Aanpassingen aan de productievoorzieningen
Om de productie van deze krachtige elektrische trucks van 50 ton mogelijk te maken, heeft Renault Trucks geïnvesteerd in de transformatie en aanpassing van zijn industriële faciliteiten en heeft het medewerkers getraind. De fabrikant heeft al vier jaar ervaring met de productie van middelzware elektrische vrachtwagens in zijn fabriek in Blainville-sur-Orne, Normandië, en past dezelfde principes en procedures toe in Bourg-en-Bresse.
De elektrische Renault Trucks E-Tech T en C worden op dezelfde productielijn geassembleerd als de dieselversie voordat ze worden overgebracht naar een speciale ruimte van 5.200 m2, bekend als de Renault Trucks E-Tech Factory. Hier voeren gespecialiseerde operators en monteurs de technische handelingen uit die specifiek zijn voor elektrische voertuigen, zoals de assemblage van de Electric Drive Unit (EDU) en de installatie van de transmissie en accu's. Vervolgens worden de elektrische trucks opgenomen in het serieproductieproces, waar prestatie- en circuittests worden uitgevoerd om de betrouwbaarheid en kwaliteit te waarborgen.
Nieuwe zakelijke mogelijkheden zonder CO2-uitstoot
De Renault Trucks E-Tech T en C zijn geschikt voor een breed scala aan toepassingen in regionale distributie en bouw- en constructiewerkzaamheden. Of ze nu goederen, materialen of industrieel afval vervoeren, deze voertuigen kunnen worden aangepast aan elke carrosserie dankzij drie soorten power take-off (PTO's): elektrisch, elektro-mechanisch of op de versnellingsbak. Dit opent de deur naar nieuwe, koolstofvrije bedrijfsactiviteiten in steden en regio's.
Met een maximaal toelaatbaar treingewicht van 50 ton zijn de Renault Trucks E-Tech T en C beschikbaar in de trekkeruitvoering 4x2 en 6x2, met een lange cabine en een wielbasis van 3.900 mm. In de configuratie zonder oplegger zijn ze verkrijgbaar als 4x2, 6x2 en 8x4 tridem, met korte of lange cabine en met keuze uit elf verschillende wielbasissen, variërend van 3.900 tot 6.700 mm.
De Renault Trucks E-Tech T en C kunnen worden uitgerust met twee of drie elektromotoren met een gecombineerd vermogen tot 490 kW (= 660 pk). Om aan de behoeften van klanten op het gebied van actieradius en toepassingen te voldoen, kunnen ze worden uitgerust met vier tot zes lithium-ion accupacks met een vermogen variërend van 390 tot 540 kWh. De accu's zijn oplaadbaar via zowel wisselstroom (AC) tot 43 kW als gelijkstroom (DC) tot 250 kW. Deze trucks kunnen tot 300 km rijden met een volle acculading en tot 500 km met een tussentijdse snellading (250 kW) die een uur duurt (voor een voertuig met zes accupacks).
De accucellen en -modules worden geleverd door Samsung SDI en geassembleerd in Gent, België, in een fabriek eigendom van de Volvo Group, waar Renault Trucks ook deel van uitmaakt.