Nu ook LNG en LZV-combinatie voor Dekker Chrysanten
Dekker Chrysanten rijdt sinds deze maand met een Volvo FH42T LNG. De LZV past in het duurzaamheidsstreven van de chrysantenveredelaar en -vermeerderaar. De combinatie is afkomstig van dealer LVS Trucks, dat inmiddels 17 Volvo’s heeft geleverd aan Dekker Chrysanten.
De combinatie van extra pallets én zuiniger brandstof moet leiden tot een forse emissiereductie, verwacht Dekker Chrysanten. De 25,25 meter lange LZV kan in één keer 40 pallets meenemen, oftewel een kwart miljoen chrysantenstekken. In een normale trailer passen 26 pallets. Over een jaar gerekend moet dat het bedrijf een besparing van 120.000 kilometer gaan opleveren.
15 procent minder emissie in 2025
Ook het gebruik van LNG als brandstof draagt bij aan een fors lagere uitstoot. Die is in vergelijking met conventionele dieseltrucks tot wel 20 procent lager. Dat past in het streven van de EU. Die wil de gemiddelde emissies door het transport met zware voertuigen vanaf 2025 met 15 procent terugbrengen. Het wegverkeer in Europa is goed voor bijna 5 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen in Europa.
Nieuw NXT-tankstation
Met de opening van een nieuw NXT-tankstation van brandstoffenleverancier GP Groot op bedrijventerrein Boekelermeer bij Alkmaar kreeg Dekker Chrysanten de mogelijkheid dichtbij huis te tanken. GP Groot is exploitant van 52 tankstations. LNG is een fossiele brandstof die gemaakt wordt uit aardgas uit onder andere Qatar en Noorwegen. GP Groot ziet LNG als een transitiebrandstof naar bio-LNG dat gemaakt wordt uit rioolslib, stortgas, mest en GFT. Chauffeurs van Dekker Chrysanten krijgen een speciale opleiding om LNG te tanken.
Actieradius 1000 kilometer
De FH42T LNG-truck van Volvo heeft een motor van 460 PK en kan met een tankinhoud van 205 kilogram tot 1000 kilometer afleggen. Qua rijprestaties is er geen verschil met een dieseluitvoering belooft LVS Trucks, al sinds 1995 ‘huisleverancier’ van Dekker Chrysanten. Ook de betrouwbaarheid en de onderhoudsintervallen komen overeen. Wel zijn LNG-trucks stiller op de weg. De chrysantenspecialist gaat met de LZV-combinatie uitsluitend in Nederland rijden, naar bestemmingen als het Westland, de Bommelerwaard en Limburg.