Première: Volvo Trucks test waterstof-elektrische vrachtwagens op de openbare weg

Première: Volvo Trucks test waterstof-elektrische vrachtwagens op de openbare weg

Brandstofceltrucks op waterstof, die alleen waterdamp uitstoten, zullen een belangrijk onderdeel vormen van het emissievrije productportfolio van Volvo Trucks. De voertuigen hebben nu een belangrijke mijlpaal bereikt: ze worden getest op de openbare weg.

Vorig jaar presenteerde Volvo Trucks voor het eerst zijn elektrische trucks met brandstofcellen. Deze emissievrije trucks gebruiken waterstof om hun eigen elektriciteit aan boord te produceren en zijn geschikt voor inzet op langere afstanden.

Nu zijn de trucks voor het eerst getest op de openbare weg. Maar niet zomaar een openbare weg; om het extra uitdagend te maken, zijn de tests uitgevoerd boven de poolcirkel in het noorden van Zweden - in een extreem koud klimaat. 

"De vrachtwagens rijden zeven dagen per week en in alle weersomstandigheden. De zware situaties op de openbare weg in Noord-Zweden, met ijs, wind en veel sneeuw, vormen een ideale testomgeving", zegt Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo Trucks. "Ik ben blij te kunnen zeggen dat de tests goed verlopen en dat de resultaten bevestigen wat we vooraf, zowel digitaal als op onze besloten testbaan in de buurt van Göteborg, hebben getest."

De door waterstof aangedreven brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en wanneer het gebruik van batterij elektrische trucks (BEV) geen optie is, bijvoorbeeld in landelijke gebieden zonder laadinfrastructuur.

Commercieel beschikbaar in de tweede helft van dit decennium

Volvo biedt momenteel met zes modellen in serieproductie het breedste gamma aan batterij-elektrische trucks (BEV) in de sector, geschikt voor zeer uiteenlopende transporten in en tussen steden.

De brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen in de tweede helft van dit decennium beschikbaar zijn. Tests met vervoerders zullen enkele jaren voor de commerciële lancering van start gaan. Om de ontwikkeling te versnellen, heeft Volvo Group zijn krachten gebundeld met Daimler om brandstofcelsystemen op maat te ontwikkelen en te produceren voor voertuigen voor langeafstand transport en zwaardere inzet.

LVS-Volvo-Trucks-Waterstof-Elektrische-Vrachtwagens-1

Nu al CO2-reductie mogelijk

Voor vervoerders die nu al emissievrij vervoer willen aanbieden, biedt Volvo Trucks momenteel zes verschillende batterij-elektrische (BEV) modellen en trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals biogas of HVO . 

"We moeten nu handelen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Wachten is geen optie, ongeacht de inzet of waar ter wereld onze klanten actief zijn. Binnen enkele jaren kunnen onze klanten de CO2-uitstoot van hun vrachtwagens volledig elimineren," zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Feiten

  • Volvo's brandstofceltrucks op waterstof zullen twee brandstofcellen gebruiken met een capaciteit om 300 kW elektrisch vermogen te genereren.
  • Groene waterstof is een eindeloze bron die wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en zon.
LVS-Volvo-Trucks-Waterstof-Elektrische-Vrachtwagens-5
LVS-Volvo-Trucks-Waterstof-Elektrische-Vrachtwagens-3
LVS-Volvo-Trucks-Waterstof-Elektrische-Vrachtwagens-2