Regionale aanpak om personeelstekort in transport en logistiek terug te dringen
Het onderwijs en bedrijfsleven slaan de handen ineen om het toenemende tekort aan goed opgeleide werknemers in de sector Transport en Logistiek terug te dringen. Door de vergrijzing en de jaarlijks verminderde instroom van studenten dreigt de groei in de sector Transport en Logistiek in Noord-Holland in de knel te komen. Om dit te voorkomen is het actieplan Logmotion opgesteld om jongeren en zij-instromers in Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland te interesseren voor een mbo-opleiding en een baan in de sector Transport en Logistiek.
Om het actieplan uit te kunnen voeren heeft het Horizon College, als penvoerder, een subsidieaanvraag gedaan bij het Regionaal Investeringsfonds (RIF). Met het project is een bedrag van 2,5 miljoen euro gemoeid. Het bedrag omvat overheidssubsidie, een financiӫle bijdrage van het onderwijs en arbeidsuren/materialen van de partnerbedrijven.
Vernieuwing en verrijking van het onderwijs
Logmotion gaat 1 september 2021 van start, voor de duur van vier jaar. Danica Zewald van het Horizon College is de projectleider van Logmotion. Zij legt uit wat er op stapel staat: ‘Logmotion gaat voor een verrijking en vernieuwing van het onderwijs zorgen. We gaan het bedrijfsleven meer bij het onderwijs betrekken, met meer praktijk in de lessen en meer lessen op locatie. We gaan twee fieldlabs ontwikkelen waar studenten in een simulatieomgeving nieuwe technieken leren. Alle inspanningen moeten ervoor zorgen dat de mbo-opleidingen Transport en Logistiek en Bedrijfsautotechnicus aantrekkelijker worden en meer studenten aantrekken. We willen een groei van 30% van het aantal studenten realiseren in 2025.’
Lege schappen in de supermarkten
Het bedrijfsleven onderstreept het belang van het project. Jacco Rijkhoff van LVS Trucks uit Zwaag: ‘Als we dit project niet uitvoeren dan komen voertuigen stil te staan en zijn er lege schappen in de supermarkten omdat er onvoldoende mensen zijn om de voertuigen op de weg te houden. Daarom gaan we gastlessen geven, excursies organiseren en bieden we stages en materialen aan.’
Zaadveredelingsbedrijf Bejo uit Warmenhuizen is ook aangesloten bij Logmotion. Mattijs de Vries: ‘De techniek binnen onze sector gaat zo snel waardoor het belangrijk is dat onderwijs en bedrijfsleven samenwerken. De sector is altijd in beweging en ontwikkeling. Als wij dit project nu niet oppakken dan ontvangt de agrariӫr zijn zaden niet op tijd en krijgt de consument z’n wortel en kool niet meer op z’n bord. Daarom willen we met dit project meer studenten opleiden zodat ze na hun studie bij ons aan de slag kunnen.’
De cijfers
Binnen de sector Transport en Logistiek wordt de komende vijf jaar een enorme groei verwacht; logistiek medewerkers +52%, chauffeurs + 39% en planners +18%. Concreet betekent dit dat er in de regio Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland per jaar circa 1400 banen beschikbaar zijn, maar de uitstroom van nieuwe studenten slechts in de helft voorziet. Het gaat om de opleidingen Chauffeur Wegvervoer, Manager Transport & Logistiek, Logistiek Medewerker, Logistiek Teamleider en Bedrijfsautotechnicus.
De partners van Logmotion
De samenwerkende partijen bevinden zich in het gebied Noord-Holland boven het Noordzeekanaal. Dit zijn: Horizon College, Regio College, STO Noord-Kennemerland,
STO West-Friesland, STO Kop van Noord-Holland, Bakker & Schilder Transport, Bejo, Brakenhoff, Breedijk Transport, Burg Group, Gomes N-H BV, Hanos, Hessing BV, Hoekstra Opleidingen, Kees Koopman Transport BV, LVS Trucks, Racktime, Scania, Simon Loos, Sectorinstituut Transport & Logistiek en PDZ Uitzendbureau.
Geïnteresseerde bedrijven kunnen nog aansluiten bij Logmotion. Projectleider Danica Zewald: ‘Hoe meer bedrijven meedoen, hoe beter. Zo kunnen we gezamenlijk de schouders eronder zetten om krapte op de arbeidsmarkt te voorkomen.’