Volvo lanceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten

Volvo lanceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten

Volvo Trucks lanceert een nieuwe, sterkere LNG-vrachtwagen die op vloeibaar biogas kan rijden. De nieuwe truck kan uitdagende transporttaken op lange afstand uitvoeren en tegelijkertijd de totale CO2-uitstoot verminderen.

T2023_81327
T2023_81321
T2023_81325
T2023_81322

Vijf jaar geleden introduceerde Volvo Trucks vrachtwagens die kunnen rijden op vloeibaar biogas, vaak Bio-LNG genoemd, een hernieuwbare brandstof gemaakt van gas uit vele soorten organisch afval, waaronder voedselresten. De brandstof kan de CO2-uitstoot tot 100% verminderen.

"Bio-LNG is een geweldige aanvulling op elektrische transporten en helpt vervoerders bij hun duurzaamheidsambities zowel als hun streven naar klimaatneutrale transporten", zegt Daniel Bergstrand, productmanager voor gas aangedreven trucks bij Volvo Trucks.

De LNG-trucks, de Volvo FH en FM, krijgen een nieuw vermogen van 500 pk, naast de vorige 420 en 460 pk motoren. De gasmotoren krijgen ook belangrijke technische verbeteringen waardoor ze tot 4% zuiniger** zijn, wat samen met een nieuwe 10% grotere gastank bijdraagt tot een grotere actieradius.

"Onze efficiënte trucks op gas hebben prestaties die vergelijkbaar zijn met hun tegenhangers op diesel. Tanken gaat bijna net zo snel als bij een dieseltruck en het groeiende netwerk van meer dan 600 tankstations voor zowel Bio-LNG als LNG in Europa maakt ze ideaal voor langeafstandstransporten," legt Daniel Bergstrand uit.

T2023_81328

Er is niet één enkele oplossing voor de klimaatverandering

De versterkte reeks op gas aangedreven trucks past goed in het strategische stappenplan van Volvo Trucks om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrische trucks, trucks met brandstofcellen en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals Bio-LNG, HVO of zelfs groene waterstof lopen.

"Er zijn verschillende technische oplossingen nodig omdat de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur sterk verschilt tussen landen en regio's en ook omdat de vereisten voor elke transportopdracht kunnen verschillen", aldus Daniel Bergstrand.

T2022_80572

Grootschalige plannen om fossiel LNG te vervangen door bio-LNG in Europa

De Europese productie van Bio-LNG zal naar verwachting snel toenemen om het gebruik van fossiel LNG af te schaffen. De EU-Commissie heeft een plan gepresenteerd met de naam REPower EU, waarbij de nadruk ligt op het creëren van een sterk verhoogde binnenlandse productiecapaciteit voor verschillende soorten energie. Het plan is om de jaarlijkse biogasproductie tegen 2030 te vertienvoudigen* en de sector is al aan een snelle groeifase begonnen. Ook buiten Europa wint het potentieel voor Bio-LNG aan belangstelling.

Feiten over Volvo’s trucks op (Bio-)LNG:

  • Productmodellen: Volvo FH, FM en FMX (op aanvraag).
  • Vermogen: 420, 460 en 500 pk.
  • Brandstof: Bio-LNG (vloeibaar biogas) of LNG. Een kleine hoeveelheid diesel of HVO wordt gebruikt om het gas te ontsteken.
  • Actieradius: tot 1.000 km**.
  • Motortechnologie: door gebruik te maken van de dieselmotor’s hoge efficiëntie worden dezelfde rijeigenschappen bereikt als bij een dieseltruck, waardoor het mogelijk is om met hoge ladingen te rijden en lange afstanden af te leggen.
  • De nieuwe gasmotoren van Euro6 stap E zijn tot 4% zuiniger** dan de motoren van stap D.
  • De gasmotoren zijn helemaal bijgewerkt en de verhoogde efficiëntie wordt behaald door nieuwe injectoren en zuigers voor minder wrijving, samen met een nieuwe turbo, variabele oliepomp en Crank Case Ventilation die ongefilterde olie verwerkt.

Feiten over vloeibaar gas:

  • Bio-LNG (ook LBG genoemd) is een hernieuwbare brandstof die bestaat uit vloeibaar biogas (biomethaan). Elk organisch afval kan worden vergist om biogas te produceren, bijvoorbeeld slib van zuiveringsinstallaties, voedselafval, mest en andere restproducten.
  • LNG (Liquified Natural Gas) is aardgas (methaan) dat wordt gewonnen uit ondergrondse of onderzeese resevoirs.
  • Het proces voor het vloeibaar maken van Bio-LNG is hetzelfde als voor LNG; het gas wordt afgekoeld tot -162 °C. De brandstof neemt dan veel minder ruimte in beslag, waardoor een veel grotere hoeveelheid energie aan boord van de vrachtwagen kan worden gebracht, wat de actieradius aanzienlijk vergroot.
  • De doelstelling van de EU-commissie (REPower EU) is om de jaarlijkse biogasproductie te vertienvoudigen tot 35 miljard kubieke meter tegen 2030*. Meer dan 78 Bio-LNG-installaties in Europa zullen tegen 2024 klaar zijn. Naar verwachting zullen Duitsland en Italië, samen met Nederland, de komende jaren de leidende Bio-LNG-landen zijn.

* EBA (European Biogas Association) Statistisch Rapport 2022.
https://www.europeanbiogas.eu/SR-2022/EBA/

** De werkelijke brandstofprestaties en actieradius kunnen variëren afhankelijk van vele factoren, zoals rijsnelheid, gebruik van cruisecontrol, voertuigspecificaties, lading van het voertuig, feitelijke topografie, rijervaring van de bestuurder, onderhoud van het voertuig en weersomstandigheden.