Volvo trucks a'la carte

Volvo trucks a'la carte

Samen de nieuwe bouwtruck samenstellen en ervaren? Dat kan bij LVS Trucks. Met behulp van een digitale menukaart wordt de Volvo FMX op maat geconfigureerd.

Het bestellen van een bouwvoertuig heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Natuurlijk weet u wat u wilt, maar de technische ontwikkelingen staan niet stil en bieden nieuwe mogelijkheden. Het aantal chassisvarianten, aandrijfconfiguraties en uitvoeringen is enorm gestegen. Innovaties als Volvo Dynamic Steering, Volvo I-Shift met kruipversnellingen, maar ook het aanbod voorloop- en naloopassen maakt de keuze groot. Jos Bot, algemeen directeur LVS Trucks:

“Wij merkten dat het aanbod en de variaties goede voorlichting nodig maken. We hebben daarom een experience ruimte gerealiseerd, waar we één op één met de klant het voertuig kunnen configureren. Dat verdient tijd, zeker omdat een goede configuratie het rendement van het voertuig ten goede komt. De ruimte is zodanig ontworpen dat geluiden van buiten en licht geweerd worden. We kunnen ons echt concentreren op het voertuig. Een voorbeeld is het samenstellen van een 10x4 voor asfaltvervoer. Door de truck, alle opties en mogelijkheden door te nemen wordt meer inzicht verkregen. Een voorbeeld is de ‘Korte stop verwarming.’ Dat is een restwarmte installatie die nadat de motor is uit gezet de cabine een half uur lang op temperatuur houdt. Vooral in het asfalt zie je vaak trucks in een wachtrij staan en dan scheelt zo’n systeem heel veel stationaire draaiuren. Andere opties zijn nu bijvoorbeeld de uitschakelbare- en liftbare aangedreven as voor een 6x4 en 8x4. Een klant die zijn truck ‘net als de vorige’ bestelt, heeft geen weet van deze noviteit die liters brandstof bespaart. Beide voorbeelden zijn overigens ook van belang voor duurzaam ondernemen en dat is dan weer van belang voor aanbestedingen.’’

De uren zijn goed besteed

“Het mooie van ons systeem is dat we hier op het grote scherm meteen zien wat de mogelijkheden zijn en wat de consequenties zijn van bepaalde keuzes. Dat gaat zo ver dat zelfs de gevolgen voor de RDW-keuring en uiteindelijk het kentekenbewijs worden meegenomen. Dat voorkomt verrassingen achteraf. Een mooi voorbeeld is de bandenkeuze. Een klant gaf een bepaalde voorkeur aan voor een merk banden maar uit ons systeem rolde een rood uitroepteken. Dat wil zeggen dat er iets niet klopt in de keuzes. Het bleek dat de gekozen tien-tons voorassen met de gewenste banden slechts als acht-tons assen op het kenteken zouden komen. De maximale belasting van die banden was namelijk slechts negen ton. In dit geval koos de klant uiteindelijk voor een ander bandenmerk en daarmee werd heel veel gedoe achteraf voorkomen. Een fout afgegeven kentekenbewijs geeft namelijk veel gedoe en levert altijd extra kosten en stilstand op.’’